گزارش جدید آژانس از سانترفیوژهای پیشرفته
نوشته شده توسط : armin

گزارش جدید آژانس از سانترفیوژهای پیشرفته

آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی اعلام کرد: ایران نصب سانترفیوزهای پیشرفته را در سایت غنی سازی اورانیوم نطنز آغاز کرد.
عصر ایران: آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی اعلام کرد: ایران نصب سانترفیوزهای پیشرفته را در سایت غنی سازی اورانیوم نطنز آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایران دارای دو سایت غنی سازی اورانیوم در سطح های 3.5 و 20 درصدی در نطنز (نزدیک اصفهان) و فردو (نزدیک قم) است. غنی سازی اورانیوم یکی از مهمترین فعالیت ها در چرخه تولید سوخت هسته ای است.

در این گزارش آمده است: در روز 6 فوریه 2013 ، آژانس مشاهده کرد که ایران نصب سانترفیوژهایی از نوع " ای آر 2 ام "  را در نطنز آغاز کرد. این برای نخستین مرتبه است که ایران سانترفیوژهایی پیشرفته تر از نوع "ای آر 1" را در سایت نطنز نصب می کند.

این سانترفیوژهای پیشرفته تر می توانند سرعت غنی سازی اورانیوم را افزایش دهند و در نتیجه ایران می تواند نسبت به گذشته، در زمان کمتری، حجم اورانیوم غنی شده بیشتری در اختیار داشته باشد.

ایران بارها اعلام کرده است که غنی سازی اورانیوم را براساس معاهدات بین المللی، حق خود می داند اما کشورهای غربی با استناد به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواهان توقف کامل غنی سازی اورانیوم ایران هستند.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین اعلام می کند که مذاکرات آژانس با ایران برای دست یابی به توافقی برای بازرسی های جدید در این کشور، بی نتیجه بوده است.

بازرسان آژانس خواهان مجوزهای جدید بازرسی در ایران از جمله بازرسی از پادگان نظامی پارچین تهران هستند.

در این گزارش توضیح داده شده است: پس از نشست های متعدد میان آژانس و تهران که از یک سال گذشته آغاز شدند و آخرین آن، هفته گذشته بود؛ (در بخش بازرسی های جدید در ایران) نمی توان توافقنامه ای را امضا یا فعالیتی را انجام داد.

این گزارش تنها چند روز قبل از مذاکرات جدید ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته ای تهران در شهر آلماتی قزاقستان منتشر می شود.

گروه 1+5 متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) و آلمان از چند سال گذشته سلسله مذاکراتی را درباره برنامه هسته ای تهران با نمایندگان دولت ایران برگزار می کنند.

آمریکا، بریتانیا و اسرائیل  هم با استناد به این گزارش درباره فعالیت های هسته ای ایران هشدار دادند اما علی اکبر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که گزارش جدید آژانس دلیلی درباره نظامی بودن برنامه اتمی ایران ارائه نمی کند.




:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 11 اسفند 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: